• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samla lån och krediter, råd behövs

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
377
Poäng
487
Som sagt är en skitsumma...
Du har ju blivit beviljad 230k så varför skulle du inte bli beviljad 216k som är mindre om dom nu inte vill betala ut 230k och ge dig mellanskillnaden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
W

Wonsa2020

Gäst
Poäng: 0
Så här ser det ut just nu, erbjudandet från Ica på 230 kommer att makuleras, för att advisa sen ska göra en ny ansökan (baserat på uc 0,9 som jag hade vid första), med ändrat belopp till 217 k.
Vad händer nu? Kommer jag att få lika många erbjudande eller påverkar missen jag gjorde till det negativa?
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
363
Poäng
477
Så här ser det ut just nu, erbjudandet från Ica på 230 kommer att makuleras, för att advisa sen ska göra en ny ansökan (baserat på uc 0,9 som jag hade vid första), med ändrat belopp till 217 k.
Vad händer nu? Kommer jag att få lika många erbjudande eller påverkar missen jag gjorde till det negativa?

Låter som en otroligt krånglig hantering helt i onödan, men man slutar aldrig att förvånas!

Jag tycker inte att din ”miss” faller utanför ramarna över huvud taget och det borde verkligen inte påverka dig negativt. Jag hoppas verkligen att den inte gör det heller, men med tanke på den osmidiga hanteringen hittills får du väl vänta och se.
 
Senast ändrad:

TinaLina

Aktiv medlem
Poäng: 277
Blev medlem
9 Oktober 2018
Meddelanden
47
Mottagna reaktioner
123
Poäng
277
Så här ser det ut just nu, erbjudandet från Ica på 230 kommer att makuleras, för att advisa sen ska göra en ny ansökan (baserat på uc 0,9 som jag hade vid första), med ändrat belopp till 217 k.
Vad händer nu? Kommer jag att få lika många erbjudande eller påverkar missen jag gjorde till det negativa?
Jag skulle personligen inte ta ett lån på Ica-banken efter att ha läst tråden om att lösa lån i förtid på Ica. Vet ej hur man länkar till andra trådar.

Att lätt och smidigt kunna amortera extra på lånet ser jag som en självklarhet. Vill du göra det på ditt Ica-lån så krävs dokumentation på var pengarna kommer ifrån, även på mindre summor. Verkar ju inte klokt.
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Känns väldigt osmidigt! Man får ju alltså inte skriva fel, inte ens åt "rätt håll".

En annan sak jag lärt mig via Advisa är att om man råkar trycka på ett erbjudande av misstag blir det direkt så att lånerbjudandet blir valt. Då drar sig vissa långivare ur direkt eftersom de inte accepterar "backning". Blir inte ny förfrågan då, men Advisa får ändra med de banker som är kvar. Det borde stå " Är du säker på att du vill välja detta erbjudande", men det är förstås önsketänkande. Jag har själv inte råkat trycka fel, men fick informationen då jag hade krångel med IKANO vars post aldrig kom fram.
Blir spännande att se om Icabanken hänger kvar nu.. Hoppas det löser sig för dig, ett lån kommer du iaf att få och jag hoppas du får ännu bättre erbjudande vad gäller ränta.
 
W

Wonsa2020

Gäst
Poäng: 0
Jag ringde till Icabanken och enligt honom så var erbjudandet utan lösenkrav, han menade då att jag måste betala dem själv. Efter ett längre samtal så hade vi kommit fram till att det bara var att signera avtalet. Diffsumman var något oklart hur de gör, men förmodligen används diffen till att amortera på de 230 k.
Har angett korrekta siffror på kronan, uppgett korrekta uppgifter och signerat skuldebrevet.
Vad händer nu?
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Troligtvis får du pengarna utbetalda om några dagar. Du har jag pratat med Icabanken och dessutom signerat.

Men varför skulle Advisa annullera avtalet och göra en ny sökning om Icabanken ändå lånar ut pengarna till dig? Kanske finns något i deras regelverk som säger att de måste göra så, annars är det obegripligt.
 
W

Wonsa2020

Gäst
Poäng: 0
Helt ärligt så tycker jag att det har varit mer komplicerat med en låneförmedlare. Jag har egentligen ingen aning om vad som händer nu. Där jag står just nu är att jag signerat ett avtal. Så det borde väl inte vara några problem nu?
 

DenSkuldsatteMannen

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
405
Poäng
487
Jag ringde och pratade med ica och de sa till mig att jag skulle vända mig till advisa. Utgångspunkten jag har just nu är enligt följande.
Ica och advisa löser problemet, jag lånar exakt belopp för att lösa mina andra lån i enlighet med samma låneerbjudande (fast sänkt belopp jämfört med det jag angav på ansökan)
I värsta fall behöva ansöka på nytt, vilket innebär ny uc, vilket innebär att de utgår från 1,2 istället för 0,9 i betyg. Kan då vänta till den 19:e då fyra förfrågningar från föregående år försvinner.
Vad tror ni? Hur kommer det att lösa sig? Om ens överhuvudtaget

Vill bara flika in att om du ändrar i din ansökan inom 5 arbetsdagar från det att du gjorde den tas ingen ny UC
 

Klok

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
16 Januari 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej, jag skulle vilja samla min lån och krediter. Har satt mig i en dålig sits med många uc eftersom jag jämförde lån och tänkte inte att dom lagrades. Tjänar ca 300k om året. Har ett privatlån hos Ica banken på 45k samt ett på credway på 15k. Har även två krediter, en på 8k och den andra på 15k. Har jag någon möjlighet hos någon bank?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp